Posumowanie sprawdzianu szóstoklasisty
Sprawdzian szóstoklasisty
rok szkolny 2009/20010
podsumowanie
Informacje wstępne
Dnia 12 kwietnia 2010 roku, o godzinie 10.15 odbył się w ZS im. Z. Mineyki wewnętrzny sprawdzian szóstoklasisty noszący tytuł „ Czekolada”. Egzamin trwał 60 minut i miał charakter pisemny. Do sprawdzianu przystąpiło 29 uczniów klasy szóstej Szóstoklasistom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, którzy stanowili 6,9% wszystkich uczniów przedłużono czas trwania egzaminu o 30 min. Do sprawdzianu przystąpili wszyscy uczniowie.
Charakterystyka zestawu zadań egzaminacyjnych
Standardowy zestaw egzaminacyjny zawierał 24 zadania, w tym 20 zamkniętych (uczeń wybierał jedną odpowiedź spośród czterech podanych) oraz 4 zadania otwarte (uczeń formułował własną odpowiedź). Arkusz skonstruowany był według planu zamieszczonego w tabeli.
Standard |
Maksymalna liczba punktów |
% udział badanych umiejętności |
Numery zadań |
Czytanie |
10 |
25% |
1,2,5,7,12,13,14,16,17,18 |
Pisanie |
12 |
30% |
23,24 |
Rozumowanie |
8 |
20% |
3,8,9,10,11,21.I,22.II,22.III |
Korzystanie z informacji |
2 |
5% |
10 |
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce |
8 |
20% |
4,15,20,21.II,21.III,22.II,22.IV,22.V |
Łączna liczba punktów, którą mógł uzyskać uczeń za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań wynosiła 40, w tym 20 za zadania zamknięte, punktowane w skali 0 – 1, oraz 20 punktów za zadania otwarte. Zadania sprawdzały umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, wykorzystania wiedzy w praktyce i korzystania z informacji.
Wyniki sprawdzianu
Do egzaminu przystąpiło 29 uczniów tzn. 100% szóstoklasistów.
Statystyczny uczeń klasy VI uzyskał 22,6 punktów na 40 możliwych . Oznacza to , ze statystyczny uczeń klasy VI naszej szkoły opanował 56,5 % czynności mierzonych w sprawdzianie.
Najwyższy wynik – 33 punkty (82,5%) uzyskał jeden uczeń.
Najniższy wynik – 12 punktów (30%) uzyskał również 1 uczeń.
Najczęściej uzyskiwane wyniki mieściły się w granicach 21 – 17 punktów, a uzyskało je 14 uczniów, co stanowi 48,3% wszystkich piszących.
Najwyższe wyniki, mieszczące się w granicach 33 – 28 punktów uzyskało 9 uczniów, co stanowi 31% wszystkich piszących sprawdzian.
Najniższe wyniki, 18 i mniej punktów uzyskało 10 uczniów, co stanowi 34,5% wszystkich piszących.
Najlepszy wynik wśród piszących sprawdzian uzyskała uczennica klasy VI Natalia Łosiewicz- 33 punkty na 40 możliwych, co stanowi 82,5% punktów możliwych do uzyskania .
Najlepsi uczniowie:
Lp. |
Nazwisko, imię |
zdobyte punkty |
procentowo |
1 |
Łosiewicz Natalia |
33 |
82,5% |
2 |
Bukowski Sebastian |
32 |
80% |
3 |
Buszta Dominika |
32 |
80% |
4 |
Bugajska Paulina |
31 |
77,5% |
5 |
Ciupiński Dawid |
31 |
77,5% |
6 |
Szczapiński Kamil |
31 |
77,5% |
7 |
Szymańska Natalia |
29 |
72,5% |
8 |
Czpczyńska Karolina |
29 |
72,5% |
9 |
Bereżańska Emilia |
28 |
70% |
Największą trudność sprawiły uczniom niektóre zadania wymagające umiejętności czytania ze zrozumieniem, wykorzystania wiedzy w praktyce oraz prawidłowego rozumowania w celu rozwiązania zadań. W 100% rozwiązano zadanie wymagające umiejętności korzystania z informacji.
Wnioski do dalszej pracy
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dostarczyła wielu cennych wskazówek , które powinny zostać wykorzystane w procesie dydaktycznym :
- Należy doskonalić umiejętności najsłabiej opanowane;
- Stosować w pracy z uczniem głośną analizę treści poleceń do zadań na forum klasy,
ze zwróceniem uwagi na ucznia z trudnościami dyslektycznymi; - W dalszym ciągu należy ćwiczyć techniki rozwiązywania testów;
- W czasie lekcji zwracać większą uwagę na pozyskiwanie informacji zwrotnych od uczniów;
- Ćwiczyć na wszystkich lekcjach czytanie ze zrozumieniem;
- W procesie lekcyjnym stosować aktywizujące metody nauczania, które rozwijać będą twórcze i samodzielne myślenie uczniów;
- Systematycznie kontrolować postępy uczniów;
- Uściślić współpracę z rodzicami , uświadamiając im, że od nich w dużej mierze zależy przygotowanie się uczniów do zajęć lekcyjnych i odrabianie prac domowych.
Opracowała: J. Bałdos